Van een op maat gemaakt stuk glas, tot complete deuren, wanden en puien.
BALINK sinds 1925
Waar het vermoeden is dat de eerste start zelfs al in 1923 heeft plaatsgevonden, dateren de officiële papieren uit maart 1925. Dit was het moment dat BALINK werd opgericht door dhr. L. Balink aan de Thialf Dwarsweg in Heerenveen.
Ongeveer 15 jaar later, in 1938 had het bedrijf veel groei doorgemaakt en werd er voor het eerst verhuist naar een nieuwpand aan de K.R. Poststraat, om vervolgens in 1966 voor de 2e keer te verhuizen naar een nieuw pand aan de Uhlweg. Kortom, het bedrijf was in ontwikkeling en had in die periode enkel nog de focus op het verkopen en afleveren van glas.
Van Balink glas naar glas én aluminium
De mogelijkheden met glas zijn enorm . Een toepassing of eindbestemming als raam, verwerkt in een kozijn of deur, kwam echter erg vaak voor. Vanuit deze vraag, ontstond uiteindelijk het idee om ook kozijnen te gaan produceren en leveren. Er werd in dat jaar dan ook officieel gestart met de productie van Aluminium gevels, kozijnen, ramen en deuren. Balink Glas en Aluminium was ontstaan. Een nog steeds unieke combinatie, waarbij niet altijd maar zeker dagelijks deze materialen elkaar tegenkomen. Waar anderen de klant deels konden helpen met een gedeelte van de oplossing, kon je bij Balink terecht van de eerste strook op papier tot de laatste kit rand.
5 jaar na het ontstaan van deze unieke combinatie, werd het bedrijf overgenomen door Bertus Balink, 3e generatie van de familie.
Ondernemerschap
In 2001 verrees een groot nieuw pand langs de A32 in Heerenveen met een opvallend ontwerp en veel glas én aluminium verwerkt in de gevel. Dit ging de nieuwe locatie worden van Balink Glas en Aluminium. Meerdere locaties werden samengevoegd en ruimte om verdere groei en uitbreiding van het machinepark mogelijk te maken, werd hier gecreëerd. Een enorme operatie maar met een fantastisch resultaat. Sindsdien passeren duizenden mensen dagelijks de opvallende gevel met de kenmerkende letters en logo’s van Balink.
In de daarop volgende 5 jaar bleek deze aanpak succes te hebben. Het bedrijf groeide en de ruimte die er eerst volop was, bleek te beperkt te zijn om deze groei te faciliteren. In 2006 werd daarom het pand verder uitgebreid naar 16.000 m2. Een showroom en kantoren aan de voorzijde en maar liefst 5 productie hallen en 1 grote logistieke hal was het resultaat. Balink was weer klaar voor de toekomst.
Mensen & Machines
Kwaliteit en maatwerk oplossingen is tot op de dag van vandaag nog steeds waar wij voor staan. Dit uitgangspunt is de basis geweest voor het succes wat de afgelopen 100 jaar is gerealiseerd. De combinatie van vakbekwame mensen en de juiste machines en materialen maken dit uiteindelijk mogelijk. Na de uitbreiding in 2006 is er jaarlijks geïnvesteerd in onze mensen en materialen. Van (interne) opleidingen voor operator, monteur of verkoper tot de (grote) investering voor CNC’s, snijmachines, slijpers en zelfs een eigen hardingsoven.
Nadat de crisis in 2010-2014 achter de rug was, is deze lijn doorgezet met grote investeringen in 2017 en 2018. Eerst een keramische printer, om decoren, afbeeldingen of zelfs complete kunstwerken te kunnen afdrukken op glas, in combinatie met een eigen hardingsoven een wederom vernieuwend concept. Daarop volgden 2 nieuwe CNC machines om de gewenste bewerkingen te kunnen uitvoeren.
Ook in de daaropvolgende jaren werden nieuwe systemen aangeschaft om de orders goed te kunnen verwerken en werd het machinepark continu gemoderniseerd. Nieuwe afscherper, slijpmachines, geautomatiseerde snijtafels werden geïnstalleerd en ingebruik genomen. Als “kers op de taart” zal medio 2025 een nieuwe hardingsoven worden geplaatst.
Website & Huisstijl
Nadat in 2023 het bedrijf door Bertus Balink is verkocht aan Xidoor (een tevens Nederlands familiebedrijf), was het moment ook daar om de huisstijl te voorzien van een update. Door de sterke focus op de productie gedurende de afgelopen jaren, was de focus op ons merk naar de achtergrond verdwenen. Dit terwijl de trotsheid op gerealiseerde projecten en ons vakmanschap nog steeds duidelijk aanwezig was. Het jaar 2024 heeft dan ook centraal gestaan om weer naar de buitenwereld te kunnen vertellen wat voor mooi en uniek bedrijf wij eigenlijk zijn. En wat voor mooie projecten wij dagelijks opleveren! Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een nieuwe huisstijl, welke terugkomt op onder andere onze nieuwe website, onze bussen en de vlaggen voor ons pand.
Ben je enthousiast geworden over de historie van ons bedrijf en wil je hier onderdeel van uitmaken? Kijk dan naar de actuele vacatures of neem gerust contact met ons op.